06/04/2018

INTERVIEW: Het verhaal achter het label ‘Mountains and Sea – HOME BAGS JEWELLERY’

Voortaan zijn ook de handgemaakte juwelen van Inez Vidts, de drijvende kracht achter ‘Mountains and Sea: HOME BAGS JEWELLERY‘ verkrijgbaar in de webshop. Hoog tijd voor een interview met deze ambitieuze creatieveling.

Het grootste deel van de collectie bestaat uit fantasiejuwelen en dan voornamelijk oorbellen. Wat maak en verkoop je nog meer? 

Naast juwelen maak ik ook interieurproducten (zoals kussens, roundies, poefs, plaids, manden, schalen, wall hangins, krukjes en frames met papercuts of typografie) en tassen (beachbags, shoppingsbags, en clutches).

Wauw, dat is de moeite! Leuk dat je veel verschillende producten kan maken en aanbieden. Toch leg je vermoedelijk wel de focus op een bepaald segment?

Het ontstaan van het label vloeide voor uit eerdere collecties, vooral juwelen. In 1996 studeerde ik af als driedimensionale vormgever en goudsmid. Ik heb altijd een voorliefde gehad voor design, interieur en accessoires. Kleuren en mooie materialen helpen me bij het ontwikkelen van een ontwerp. De focus ligt op het ontwerp van iets nieuw en niet zo zeer op het soort product.

Gelijk heb je! Om iedere keer iets nieuw en uniek te ontwerpen, heb je wel wat inspiratie nodig! Waar haal je dat vandaan?

Zowel het Noorden als het Zuiden inspireren me in het creëren van nieuwe spulletjes. En dan meer bepaald Scandinavisch (sober en strak) en Ibiza style (vrolijk en boho).

Interessant! Ik ga ervan uit dat dit wil zeggen dat je graag reist? Heeft dit een link met de naam ‘Mountains and Sea’? 

Al van kindsbeen af heb ik een grote liefde voor Scandinavië. Door veel te reizen ontdekte ik ook de landen rond de Middellandse Zee en zo ontstond ‘Mountains and Sea – HOME BAGS JEWELLERY’. Het is vooral de tegenstelling tussen het ruwe van de bergen en het vlakke van de zee dat ik heel inspirerend vind.

Wat de collectie betreft. Het gaat hier om handgemaakte producten. Maak je van ieder product een beperkte oplage? Of ga je enkel voor maatwerk? Hou je rekening met seizoenen? Of maak je gewoon waar je op dat moment zin in hebt? 

Mijn collecties lopen niet echt mee met de modeseizoenen, dat is een bewuste keuze. Sommige stukken zijn uniek en van bepaalde producten voorzie ik een kleine oplage. Dit maakt dat ze te allen tijden origineel blijven. Klanten vragen ook regelmatig om specifieke accessoires te maken die bij een bepaalde outfit moeten passen. In dat geval is het echt maatwerk. We overleggen dan samen wat de verwachtingen zijn zodat ik weet wat maken.

Goed te horen dat de klant centraal staat. Wat moeten geïnteresseerden in jouw producten weten over de materialen die je gebruikt? 

Ik gebruik altijd nikkelvrij materiaal. Veel mensen toonden in het verleden reeds allergische reacties op nikkel en vervolgens is er een wettelijke verplichting gekomen die het gebruik van nikkel in juwelen verbiedt. Voor de interieur- en tassencollecties gebruik ik zoveel mogelijk natuurlijke materialen zoals alpaca- of merinowol, bamboe, hout, … Duurzaamheid is voor mij heel belangrijk!

Niet alleen voor jou. Gebruikers hechten hier ook steeds meer belang aan. Wat fijn is! Je verkoopt de producten via deze webshop. Waar verkoop je ze nog?

Naast de webshop van Fembitious kunnen juwelen besteld worden via Facebook of Instagram. Ook doe ik regelmatig mee aan pop-up evenementen zoals Swan Market in Antwerpen of Sunny Day in Brasschaat. Ook ga ik met de collectie aan huis tijdens gezellige vriendinnenavondjes. 

Het lijkt erop dat je op die manier uiteenlopende doelgroepen bereikt? Hoe omschrijf je jouw ideale doelgroep? 

Mijn ideale doelgroep is niet leeftijdgebonden. Het zijn voornamelijk de vrouwen die iets uniek willen, en durven gaan voor iets anders, die bij mij terecht komen.

Welke algemene tip geef jij mee aan alle vrouwelijke volgers die oorbellen willen kopen? 

Achterhaal eerst welk kleurtype je bent. Ben je een lente-, zomer-, winter- of herfsttype? Dat is heel belangrijk! De koude types (zomer- en wintertypes) staan beter met zilver. De warme types (lente- en herfsttypes) kunnen beter voor goud kiezen. Rosé goud staat ieder kleurtype en extra scoren doe je door deze theorie ook door te trekken in het kiezen van een outfit. Laat dit alles vooral matchen.

Weer wat bijgeleerd. Als je terugblikt op jouw traject. Waar ben je dan het meest van al trots op? 

Toen ik nog studeerde deed ik mee aan designwedstrijden. In 1993 was ik laureaat van zo’n wedstrijd in samenwerking met het Antwerps diamantenmuseum. De collectie reisde toen de wereld rond en in 1994 werd mijn ontwerp ‘Adamas’ aangekocht door het diamantenmuseum. Het is daar dus nog steeds te bezichtigen.

Knap! Dat moet een enorme boost gegeven hebben. Waar wil je over enkele jaren staan? Welk doel wil je absoluut nog realiseren? 

Mijn collectie in iedere grote stad in België te koop aanbieden via een fysiek verkooppunt, dat is mijn droom! Ook wil ik mijn interieurcollectie in grote oplages laten produceren in België. Tot slot staat ook het geven van kleur- en stijladvies bovenaan mijn lijstje met actiepunten.

Ambitieus! Met welke drijfveer werk je iedere dag opnieuw aan deze droom? 

Mijn passie om iets te creëren primeert. Daarbij is het zo fijn om telkens nieuwe mensen te ontmoeten en klanten gelukkig te maken. Ik voel me goed bij wat ik doe en dat maakt iedere dag bijzonder is en dat ieder afgewerkt product me overtuigt te blijven doorgaan.

Klinkt mooi. Last but not least is er dan nog het stukje ondernemen. Je bent creatief. Bevalt het ondernemen je ook? Heb je altijd willen ondernemen? Of hoort het er eerder bij? 

Als kind vertelde ik iedereen al over het feit dat ik later een winkel zou beginnen. Mijn studies heb ik daarop afgestemd en als extra toevoeging behaalde ik ook een diploma bedrijfsbeheer. Ondernemen bevalt me echt wel. Voor de vrijheid die je hebt als ondernemer, dat kan ik wel gewoon worden. Je bepaalt je eigen agenda en weet dat je dit alles doet voor jezelf. Ik zou niets anders meer willen.

Wat is jouw ultieme tip aan alle vrouwelijke ondernemers? En aan zij die overwegen een eigen label te lanceren of dit pas gedaan hebben? 

Volg je hart en je buikgevoel. Doe waar je goed in bent en waar je jezelf goed bij voelt, dan komt de rest vanzelf. Laat je omringen door gelijkgestemden, leer van fouten en neem deze mee om te kunnen groeien. Geef je droom nooit op en durf hulp te vragen wanneer dit nodig is. Netwerk met andere vrouwelijke ondernemers, want samen sta je sterk. Just go for it!