21/09/2017

Zo wordt ook jouw eerste beurs een succes!

De eerste beurs is een feit. Samen met Lynn Mikolajczak, de drijvende kracht achter The Amitious Brune, stond ik de afgelopen drie dagen op de Jaarbeurs van Gent in Flanders Expo. Het was op z’n minst gezegd een vuurdoop, maar tevens een enorm goede leerschool. Daarom bundelde Lynn en ik onze ervaringen in een blogpost zodat ook jouw eerste beurs of ander evenement een succes wordt.

Durf mensen aan te spreken

Het is echt spannend en toegegeven ook een beetje eng, maar zo noodzakelijk. Durf passanten aan te spreken van zodra ze interesse tonen in jouw product. Mensen zijn nieuwsgierig naar het verhaal achter dit product en voor je het zelf beseft, hebben ze jouw visitekaartje op zak. Wetende dat mond-tot-mondreclame nog steeds de sterkste vorm van reclame is, is dit ontzettend belangrijk.

Geef mensen de ruimte

Mensen aanspreken is zeker een must. Toch moet je erop letten dat je ze niet overvalt met je enthousiasme. Niets zo vervelend als verkopers die op je afvliegen en hun typisch verkoopspraatje bovenhalen. Het kan soms helpen een beetje afstand te nemen en de mensen de mogelijkheid te geven rustig je stand te bewonderen en kennis te laten maken met jouw product. Je ziet direct wanneer ze oprecht geïnteresseerd zijn. Dan kan je rustig je pitch vertellen zonder opdringerig over te komen.

Blijf niet op je eigen stand staan

Het is verleidelijk om op je eigen stand te blijven staan. Logisch, jouw product ligt daar voor het rapen en wie kan bezoekers beter informeren dan jijzelf. Waar! Alleen ontloop je op die manier interessante kansen bij andere standhouders. Je loopt contacten mis en wellicht ook mogelijke samenwerkingen. Ideaal is iemand te voorzien die de stand van jou kan overnemen. Je kan ook visitekaartjes neerleggen en aan je collega-standhouder vragen om je stand even in de gaten te houden.

Zoek contact met andere standhouders, zelfs wanneer je op het eerste zicht geen connectie ziet. Oordeel nooit over iets of iemand vooraleer je een gesprek hebt gehad met die persoon. Ook een standhouder die op het eerste zicht misschien weinig te bieden heeft in een samenwerking die jij voor ogen hebt, kan je grootste partner of klant worden. Ook hun verhaal kan inspirerend werken en je nieuwe inzichten geven. Waag je kans!

Zie iedereen als jouw doelgroep

Is jouw product vooral toegankelijk binnen een bepaalde leeftijdscategorie? Ga er dan niet vanuit dat iedereen buiten die categorie niet interessant is. Denk aan (groot)ouders die graag iets kopen voor hun (klein)kinderen en omgekeerd. Er zijn ook altijd wel feestdagen of andere aangelegenheden waarvoor jouw product het ideale geschenk is. Zie het dus veel breder.

Geef niet op bij een ‘nee’

Het is niet leuk een ‘nee’ als antwoord te krijgen, maar het maakt je sterker. Onmogelijk iedereen kan interesse hebben in jouw product. Bereid je hierop voor. Het is de kunst hier op de juiste manier mee om te gaan zodat je deze ‘nee’ in de toekomst kan ombuigen naar een ‘ja’. Just go for it.

Zie het als een les

Trek met realistische verwachtingen naar de beurs. Worden deze op het eerste zicht niet meteen ingelost, durf dan verder te kijken. Los van de verkoopcijfers is het ook belangrijk om te bekijken wat jouw aanwezigheid nog heeft opgebracht. Heb je meer naamsbekendheid verworven? Heb je samenwerkingen kunnen scoren? Welke vaardigheden heb je kunnen ontwikkelen? Je bent ongetwijfeld uit je comfort zone gestapt en hebt je netwerk uitgebreid. Je bent een ervaring en wat interessante contacten rijker!

Heb jij al een keer als standhouder op een beurs gestaan? Hoe heb je dit ervaren? Alle tips zijn welkom in the comment. Just share. Succes!